Vedľajšie APU, v angličtine označované ako Non-essential APU, predstavuje typ pomocného energetického zariadenia (APU) na lietadle, ktoré nie je nevyhnutné pre bezpečnú prevádzku lietadla. Tento druh APU môže byť použitý na lietadle z dôvodov pohodlnosti, buď na zemi alebo počas letu.
APU, skratka z anglického Auxiliary Power Unit, je zariadenie, ktoré poskytuje energiu pre rôzne systémy na lietadle, keď hlavné motory nie sú v prevádzke. Zatiaľ čo niektoré APU sú kritické pre operácie lietadla, napríklad počas startu alebo pristátia, vedľajšie APU sú považované za doplnkové a nie sú nevyhnutné pre hlavné operácie lietadla.
Prítomnosť vedľajšieho APU na lietadle môže priniesť rôzne výhody. Napríklad, môže poskytovať dodatočnú energiu pre klimatizáciu kabíny alebo osvetlenie, keď lietadlo stojí na letisku a hlavné motory sú vypnuté. Takisto môže byť použité na doplnenie energie pre iné systémy lietadla počas letu, ak hlavné zdroje energie zlyhajú alebo sú nedostatočné.
Avšak, kľúčovou charakteristikou vedľajšieho APU je to, že môže byť kedykoľvek vypnuté bez ohrozenia bezpečnosti lietadla. Toto je dôležité, pretože umožňuje posádke lietadla flexibilne riadiť zdroje energie na palube, pričom zabezpečuje, že kľúčové systémy sú stále napájané a v prevádzke.
V praxi, vedľajšie APU môže byť často použité v situáciách, keď je to ekonomicky výhodnejšie alebo pohodlnejšie pre posádku a cestujúcich. Napríklad, môže byť zapnuté počas dlhšieho státia na letisku, aby sa ušetrilo palivo hlavných motorov alebo aby sa zabezpečilo pohodlie cestujúcich v kabíne.
Sumarizujúc, vedľajšie APU predstavuje doplnkový zdroj energie na lietadle, ktorý môže byť využitý v rôznych situáciách pre zvýšenie pohodlnosti a efektivity, avšak jeho prevádzka nie je nevyhnutná pre bezpečné operácie lietadla.
Non-essential APU means an APU which may be used on the aircraft as a matter of convenience, either on the ground or in flight, and may be shut down without jeopardising safe aircraft operations.
Vedlejší APU znamená APU, která může být s výhodou používána na letadle buď na zemi nebo za letu a může být vypnuta bez ohrožení bezpečného provozu letadla.