Termín thrust v leteckom kontexte označuje silu alebo ťah vyvíjaný lietadlom na pohyb vzduchu a tým aj na udržanie letu. Je to jedna z kľúčových veličín, ktoré ovplyvňujú dynamiku lietania a riadenie lietadla. Thrust je produkovaný leteckým motorom a predstavuje silu, ktorá poháňa lietadlo vpred.
Vo vzdušnej doprave je understanding a kontrola nad ťažným výkonom (thrust) nevyhnutná pre bezpečný a efektívny let. Výpočet a riadenie thrustu je základným princípom leteckého inžinierstva. Thrust je generovaný spaľovaním paliva v leteckom motore, čím sa vytvára vysokoteplotný a vysokotlakový plyn, ktorý je následne vypúšťaný cez trysku motora. Táto akcia vytvára odpor a tlačí lietadlo dopredu.
Thrust je kritickým faktorom v rôznych fázach letu, vrátane vzlietania, stúpania, udržiavania letu a pristátia. V čase vzlietania musí thrust prekonať odpor vzduchu a gravitačnú silu, umožňujúc lietadlu získať dostatočnú rýchlosť na vzlietanie. V stúpacej fáze je potrebný optimálny thrust na prekonanie gravitácie a udržanie vhodnej stúpaciej rýchlosti. Počas udržiavania letu je potrebný primeraný thrust na prekonanie odporu vzduchu a udržanie stabilnej rýchlosti.
Prístroje v kokpite umožňujú pilotom sledovať a prispôsobovať thrust podľa aktuálnej situácie. Kontrola nad ťažným výkonom je dôležitá aj pri špecifických manévroch, ako sú zatáčky, stúpanie na veľkú výšku alebo pristátie. Piloti musia byť schopní správne riadiť thrust, aby udržali stabilitu a bezpečnosť letu.
Vo svete leteckého inžinierstva sa špecialisti venujú vývoju nových motorových technológií, ktoré zlepšujú efektívnosť a výkon motorov, čím zvyšujú celkovú účinnosť lietadla. Stále sa vyvíjajú nové metódy monitorovania a riadenia thrustu, aby sa zabezpečila bezpečnosť a efektívnosť letectva vo všetkých podmienkach.