Schopnost odolať námraze (Ability to use icing) je kritickým aspektom v leteckom priemysle, ktorý ovplyvňuje bezpečnosť a spoľahlivosť letových operácií. Tento pojem sa vzťahuje na schopnosť lietadla udržať minimálne požadovanú výkonnosť aj v extrémnych podmienkach maximálnej alebo pravidelne sa opakujúcej maximálnej námrazy. Tento parameter je dôležitý pre zabezpečenie bezpečnosti letu a účinnosti lietania, najmä pri letách v oblastiach, kde sú nízke teploty a vlhké podmienky častým javom.
Lietadlá sú navrhnuté s ohľadom na schopnosť odolať námraze a udržať svoju výkonnosť aj za prítomnosti ľadu na povrchu trupu, krídel, motorov alebo iných častí lietadla. Schopnosť používať námrazu je testovaná a overovaná podľa prísnych noriem letových zpôsobilostí, ktoré určuje civilné letectvo a medzinárodné organizácie ako napríklad Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO).
Tento parameter zahŕňa množstvo faktorov vrátane funkčnosti motorov, riadiacich systémov, krídel a ďalších pohyblivých častí lietadla. Lietadlá musia byť schopné udržať svoju stabilitu, ovládateľnosť a výkonnosť aj za prítomnosti ľadu. To znamená, že musia byť schopné udržať normálne letové parametre, ako je rýchlosť, výška a manévrovateľnosť aj pri námraze na svojom povrchu.
Pre testovanie schopnosti používať námrazu sa lietadlá vystavujú rôznym testovacím podmienkam, vrátane simulovaných ľadových podmienok a extrémnych teplôt. Tieto testy umožňujú inžinierom a letovým technikom posúdiť schopnosť lietadla odolať námraze a udržať optimálne letové parametre. Výsledky týchto testov pomáhajú určiť, či je lietadlo vhodné pre lety v oblastiach so zvýšeným rizikom námrazy.
Pre letecké spoločnosti a pilotov je kritické mať presné informácie o schopnostiach lietadla týkajúcich sa používania námrazy. Tieto informácie ovplyvňujú rozhodnutia týkajúce sa bezpečnosti letu, trasy letu a operácií v oblastiach so zvýšeným výskytom námrazy. Bez ohľadu na to, či ide o krátky miestny let alebo dlhý medzinárodný let, schopnosť lietadla odolať námraze je neodmysliteľnou súčasťou bezpečného a spoľahlivého leteckého provozu.
Předvedení minimální požadované výkonnosti během provozu v podmínkách maximální nebo periodicky se opakující maximální námrazy, podle použitelných požadavků letové způsobilosti.