Autorotácia VPBMP (z anglického Hover Auto-Rotation with Simulated Engine Failure) je špeciálna forma autorotácie, ktorá sa vykonáva pri vrtuľníkoch s možnosťou visenia. VPBMP je skratka pre jednotlivé fázy tohto manévru: Hover, Autorotation, Simulated Engine Failure, Landing.
Pri autorotácii VPBMP vrtuľník visí v mieste (Hover) a následne sa vykoná samotná autorotácia, čo znamená, že sa vypne alebo simuluje zlyhanie motora (Autorotation). Pilot sa musí rýchlo a správne rozhodnúť a vykonať vhodné kroky na riadenie vrtuľníka v tejto situácii. Hlavným cieľom je bezpečne pristáť (Landing) počas autorotácie.
W slove “HASEL” sa skrývajú hlavné aspekty, ktoré pilot musí zvážiť počas autorotácie VPBMP:
- Height (výška): Pilot musí zohľadniť výšku a mať dostatočný priestor na vykonanie autorotácie a bezpečné pristátie.
- Airspeed (rýchlosť): Pilot musí riadne sledovať rýchlosť vrtuľníka počas autorotácie, aby udržal optimálny vztlak a riadenie.
- Select suitable landing area (vybrať vhodné pristátie): Pilot musí identifikovať a vybrať vhodné miesto pre pristátie, kde sú splnené podmienky pre bezpečný a kontrolovaný pristátie.
- Execute the autorotation (vykonať autorotáciu): Pilot musí správne vykonať autorotáciu a zabezpečiť stabilný priebeh manévru.
- Land safely (pristáť bezpečne): Pilot musí zabezpečiť bezpečné pristátie vrtuľníka počas autorotácie.
Autorotácia VPBMP je dôležitou súčasťou výcviku pilotov vrtuľníkov a pomáha im získať skúsenosti a schopnosti riadiť vrtuľník v prípade zlyhania motora. Tento manéver umožňuje pilotom simulovať nebezpečné situácie a naučiť sa rýchlo a správne reagovať na ne, čo prispieva k ich bezpečnosti a sebadôvere pri lietaní.