VFR pilot sa musí vyhnúť každej situácii, keď by sa mal dostať do meteorologických podmienok pre let podľa prístrojov (IMC), či náhodne vletí do mraku a pod.
Znalosti lietania podľa prístrojov, ktoré pilot získa v kurzoch pre športových a obchodných pilotov, neoprávňujú pilota letieť za podmienok IMC podľa IFR. Pilot bez kvalifikácie IFR, ktorý letí na nedostatočne vybavenom vrtuľníku sa ich učí preto, aby mohol bezpečne preletieť z podmienok IMC do podmienok VMC, ak sa už v takýchto meteorologických podmienkach neúmyselne ocitol. Najbezpečnejším a najbežnejším postupom pre VFR pilota, ktorý sa ocitol v IMC, je zákruta o 180o späť do VMC. Tento postup je najvhodnejší pre VFR lety vo VFR výškach, pre nočné lety, kde sa stretnete s IMC, alebo kde sú IMC miestnym javom, napr.: hmla, sneženie, ľadovec. Na vykonanie zákruty o 180o pilot musí:
- 1. Riadiť vrtuľník a prejsť na let podľa prístrojov, sledovať výšku, rýchlosť a kurz.
- 2. Udržovať výšku, alebo stúpať do bezpečnej výšky nad terénom.
- 3. Vykonať prístrojovú zákrutu do opačného kurzu.
- 4. Letieť podľa prístrojov, až kým sa nedostane do VMC, potom rozhodnúť, či bude pokračovať, či sa vráti nazad, alebo pristane.
Pri prístrojovom lietaní letové prístroje nahradzujú vizuálne pomôcky a horizont. Prístroje počas letu poskytujú údaje týkajúce sa:
- 1. Polohy vrtuľníka.
- 2. Požadovaného výkonu motora.
- 3. Informácie, či kombinácia polohy a výkonu je vhodná pre požadovaný manéver.