Termín Inoperative, skrátene označovaný ako INOP a používaný v leteckom odbore, označuje stav, v ktorom letecký systém, komponent alebo zariadenie nie je schopné správne fungovať alebo vykonávať svoju bežnú funkciu. Tento stav je dôležitým aspektom bezpečnosti a údržby vo svete letectva.
Kedykoľvek je letecký systém alebo komponent označený ako INOP, znamená to, že nie je schopný vykonávať požadované operácie alebo funkcie. To môže zahŕňať rôzne časti lietadla, ako sú motory, elektronické systémy, zariadenia na palube alebo iné dôležité komponenty. V takom prípade môže byť lietadlo považované za neletové alebo môže byť obmedzené v použiteľnosti, čo má priamy vplyv na bezpečnosť letu.
Prítomnosť označenia INOP je signálom pre pilotov a technikov, že daný systém alebo zariadenie nie je v prevádzkovom stave. To vyvoláva potrebu okamžitej údržby alebo opravy pred tým, než môže lietadlo pokračovať v leteckých operáciách. Technici a údržbári majú povinnosť identifikovať a opraviť INOP komponenty podľa príslušných leteckých noriem a smerníc, aby zabezpečili bezpečnosť pasažierov a posádky.
Skratka INOP je štandardizovaným označením tohto stavu a je dôležitá pre komunikáciu medzi leteckými odborníkmi a personálom. Táto skratka je súčasťou leteckých noriem, vrátane ICAO (Medzinárodná organizácia civilného letectva), kde je definovaná v dokumente 8400, ktorý obsahuje štandardizované skratky a kódy používané v letectve.
Inoperative má skratku INOP. INOP (Inoperative) patrí medzi skratky a kódy, potrebné na dekódovanie a kódovanie dokumentov, ktoré sú plne v súlade s ICAO (International Civil Aviation Organization) – Dokument 8400 Skratky a kódy.