Základný motor, známy aj ako core engine, je srdcom a dušou všetkých moderných prúdových a turbovrtuľových motorov používaných v leteckom priemysle. Táto komponenta zahŕňa kritické časti motora, vrátane kompresora, spaľovacej komory a turíny, ktoré spoločne umožňujú efektívne vytváranie ťahu a výkonu potrebného pre let lietadla.
Kompresor je prvá časť základného motora, kde je prichádzajúci vzduch stlačený do vysokej hustoty predtým, než vstúpi do spaľovacej komory. Tento stlačený vzduch je potom zmiešaný s palivom a zapálený v spaľovacej komore, čo vytvára vysokoenergetický prúd horúcich plynov.
Tieto horúce plyny potom prechádzajú cez turínu, kde sa časť ich energie využíva na pohon kompresora a zvyšok je vypustený cez trysku na zadnej časti motora, čím sa vytvára ťah. Proces prechodu vzduchu cez motor od nasávania až po výfuk je základom fungovania prúdových motorov a je to práve základný motor, ktorý tento proces riadi.
Základný motor je teda kľúčovým prvkom celého pohonu lietadla a je navrhnutý tak, aby bol čo najefektívnejší a najspoľahlivejší. Pokroky v technológii základných motorov v posledných desaťročiach viedli k zvýšenej efektívnosti paliva, vyššiemu výkonu a nižšej emisii škodlivých látok, čo všetko prispieva k modernejšiemu a ekologickejšiemu leteckému priemyslu.
Na záver je dôležité zdôrazniť, že základný motor je jedným z najdôležitejších vynálezov v histórii letectva a jeho neustále zdokonaľovanie je kľúčové pre budúcnosť leteckého priemyslu.