Zvládanie chýb predstavuje kľúčovú súčasť bezpečnostných opatrení v leteckej prevádzke. Je to postup, ktorý sa sústreďuje na identifikáciu, analýzu a následnú nápravu chýb, ktoré môžu ohroziť bezpečnú prevádzku lietadla. Ide o kombináciu preventívnych a reakčných metód, ktorých cieľom je minimalizovať riziká spojené s ľudskými chybami a technickými poruchami.
Jedným z hlavných cieľov zvládania chýb je znižovanie pravdepodobnosti výskytu chýb a nežiaducich stavov lietadla. Tieto nežiaduce stavy môžu byť výsledkom rôznych faktorov, vrátane chýb v návrhu lietadla, chýb v prevádzkových postupoch alebo chýb vyplývajúcich z ľudskej činnosti. Preto je dôležité kontinuálne monitorovať a analyzovať prevádzkové údaje, aby sa rýchlo identifikovali potenciálne chyby a zaviedli nápravné opatrenia.
Protiopatření v rámci zvládania chýb môžu zahŕňať technické úpravy, zmeny v prevádzkových postupoch alebo školenia pre posádky a technický personál. Ide o súbor opatrení, ktoré sú navrhnuté tak, aby minimalizovali následky identifikovaných chýb a zabránili ich opakovaniu v budúcnosti.
Dôležitou súčasťou procesu zvládania chýb je aj komunikácia medzi rôznymi časťami leteckej komunity. Informácie o identifikovaných chybách a prijatých nápravných opatreniach by mali byť pravidelne zdieľané medzi leteckými spoločnosťami, výrobcami lietadiel a regulačnými orgánmi. Takto sa zabezpečí, že všetci zainteresovaní aktéri budú mať aktuálne informácie a budú môcť prispieť k zvyšovaniu bezpečnosti leteckej prevádzky.
Je dôležité zdôrazniť, že zvládanie chýb nie je jednorázovým procesom. Je to neustála aktivita, ktorej cieľom je prispieť k vytvoreniu kultúry bezpečnosti v rámci celej leteckej komunity. To zahŕňa neustále monitorovanie, hodnotenie a zdokonaľovanie postupov a protokolov s cieľom zabezpečiť najvyššiu možnú úroveň bezpečnosti pre všetkých zainteresovaných strán.
Proces odhalování a nápravy chyb pomocí protiopatření, která sníží nebo odstraní následky chyb a sníží pravděpodobnost výskytu dalších chyb nebo pro letadlo nežádoucích stavů. Poznámka: Popis nežádoucích stavů letadla je uveden v Procedures for Air Navigation Services – Training (PANS-TRG, Doc 9868), Chapter 3, Attachment C a v Circ xxx Threat and Error Management (TEM) in Air Traffic Control (v přípravě).
Proces odhalování a nápravy chyb pomocí protiopatření, která sníží nebo odstraní následky chyb a sníží pravděpodobnost výskytu chyb nebo pro letadlo nežádoucích stavů.