Vyrovnávací rotor, známy aj ako chvostová vrtuľka alebo smerová vrtuľka, je kľúčovou súčasťou konštrukcie helikoptéry, ktorá zabezpečuje stabilitu a riadenie počas letu. Jeho hlavnou úlohou je kompenzovať točivý moment vytvorený hlavným motorom helikoptéry, čím udržuje vozidlo v rovnotežnom stave.
Konvenčné helikoptéry majú tendenciu otáčať sa v opačnom smere, keď sa hlavný rotor pohybuje. To znamená, že ak hlavný rotor rotuje v jednom smere, trup helikoptéry sa začne otáčať v protismere. Vyrovnávací rotor je dizajnovaný tak, aby kompenzoval túto tendenciu a udržiaval helikoptéru v stabilnom letovom stave.
Ako súčasť zadnej časti helikoptéry je vyrovnávací rotor podobný malému rotoru, ktorý sa nachádza na chvoste lodí. Jeho otáčanie vyvažuje otáčanie helikoptéry spôsobené hlavným motorom. Pilot ovláda vyrovnávací rotor pomocou nožných pákov, ktoré mu umožňujú meniť smer otáčania vyrovnávacieho rotora podľa potreby. Táto ovládacia schopnosť umožňuje pilotovi presné riadenie smeru helikoptéry, čo je nevyhnutné pre bezpečný let.
Vyrovnávací rotor je zásadným prvkom helikoptéry, ktorý prispieva k jej stabilitu, manévrovateľnosti a bezpečnosti počas letu. Bez tejto dôležitej súčasti by helikoptéry nemali schopnosť udržať sa vo vzduchu s potrebnou stabilitou a presnosťou.
Vyrovnávací rotor zabraňuje vzniku točivého momentu a zabezpečuje stabilitu počas letu helikoptéry. Nazýva sa tiež chvostová vrtuľka alebo smerová vrtuľka. Keď sa hlavný motor otáča na jednu stranu, trup vrtuľníka má tendenciu otáčať sa v opačnom smere. Zadný pomocný rotor funguje ako malá lodná skrutka a tlačí vrtuľník do opačného smeru, čím sa vyvažuje jeho tendencia otáčať sa. Keď vrtuľník visí vo vzduchu, zrýchlenie alebo spomalenie otáčok zadného pomocného rotora spôsobí otáčanie vrtuľníka. Zadnú smerovú vrtuľu (vyrovnávací rotor) ovláda pilot nožnými pákami, ktoré umožňujú otočiť čelo vrtuľníka ľubovoľným smerom. Pomocný rotor je stavebná časť vrtuľníka.