Obtokový pomer, známy v anglickom jazyku ako By-pass ratio, je kľúčovým pojmom v leteckej technike, ktorý hrá dôležitú úlohu pri návrhu a vývoji plynových turbínových motorov. Tento termín sa vzťahuje k pomeru hmotnosti vzduchu, ktorý prechádza obtokovými kanálmi plynové turbíny, k hmotnosti vzduchu, ktorý prechádza spalovacími komorami. Obtokový pomer sa počíta pri maximálnom ťahu motora a v mezinárodnej štandardnej atmosfére pri hladine mora.
Je dôležité pochopiť, že plynové turbíny v lietadlách majú dva hlavné prúdy vzduchu – jeden prechádza cez spalovacie komory a ďalší prechádza okolo nich, čo je tzv. obtokový prúd. Obtokový pomer je číselným vyjadrením tohto delenia a hrá zásadnú úlohu vo výkone a efektívnosti motora.
Vyšší obtokový pomer znamená, že väčší podiel vzduchu je presmerovaný okolo spalovacích komôr. Toto má niekoľko výhod, vrátane zvýšenej účinnosti, nižšieho hlučnosti a lepšej hospodárnosti paliva. Motory s vyšším obtokovým pomermom majú tendenciu produkovať viac tahu pri nižších teplotách, čo je výhodné pre lety vo vyšších nadmorských výškach alebo pre lety vo vlhkých podmienkach, kde je hustota vzduchu nižšia.
Naopak, nižší obtokový pomer znamená, že väčší podiel vzduchu prechádza cez spalovacie komory. Tieto motory majú tendenciu produkovať väčší tah pri vyšších teplotách, čo je výhodné pre lety v nízkych nadmorských výškach alebo v horúcich podmienkach, kde je hustota vzduchu vyššia.
V súčasnej leteckej technike je zameranie na optimalizáciu obtokového pomeru kľúčové pre dosiahnutie ekologickejších a výkonnejších motorov. Inžinieri a konštruktéri sa neustále snažia zlepšovať tento pomer, čo vedie k vývoju nových technológií a materiálov, ktoré môžu zvýšiť efektívnosť a spoľahlivosť leteckých motorov.
V konečnom dôsledku je obtokový pomer zásadným faktorom ovplyvňujúcim výkonnosť a účinnosť leteckých motorov. Jeho dôkladné štúdium a optimalizácia vedú k lepším, spoľahlivejším a efektívnejším leteckým pohonným jednotkám, čo zase zvyšuje bezpečnosť a efektívnosť leteckej dopravy vo svete.
Poměr hmotnosti vzduchu procházejícího obtokovými kanály plynové turbiny motoru k hmotnosti vzduchu procházejícího spalovacími komorami, počítaný při maximálním tahu a nepohybujícím se motoru v mezinárodní standardní atmosféře při hladině moře.