Pretože vrtuľník sa pohybuje vo vzduchovej hmote, nie je dôležité, akú rýchlosť udáva prístroj, ale aká je skutočná rýchlosť voči vzduchu (pravá vzdušná rýchlosť) a aká je rýchlosť letu voči terénu (traťová rýchlosť).
Pravá vzdušná rýchlosť PVR sa vypočítava z indikovanej vzdušnej rýchlosti IVR. Používa sa pre navigačné výpočty z dôvodu zmeny PVR v závislosti na teplote, tlaku a výške. Pretože vrtuľník väčšinou lieta v malej výške, používame IVR, keďže rozdiely sú minimálne.
Predpokladanú traťovú rýchlosť vypočítame riešením vektorového trojuholníka rýchlosti letu, smeru a rýchlosti vetra.
Skutočná traťová rýchlosť je rýchlosť letu vrtuľníka voči zemi, ktorou prekoná určitú vzdialenosť za časovú jednotku.