Zákruty sú neoddeliteľnou súčasťou lietania a predstavujú zmeny smeru letu. Lietadlá a vrtuľníky musia pri preletení zákrutu meniť smer a udržiavať potrebný vztlak a stabilitu.
Pri prelete zákrutou je potrebné zohľadniť niekoľko faktorov. Jedným z nich je rýchlosť. V zákrutách je potrebné zvýšiť bočný vztlak, čo znamená zvýšiť rýchlosť lietadla alebo vrtuľníka. To pomáha udržiavať stabilitu a zabrániť stratám vztlaku.
Ďalším faktorom je náklon (bank). Náklon je sklon lietadla alebo vrtuľníka vzhľadom k horizontálnej rovine. V zákrutách sa používa bočný náklon na zmenšenie polomera zákruty a dosiahnutie požadovanej trajektórie. Piloti používajú riadiace prvky, ako sú kormidlá a vztlakové plôchy, na nastavenie potrebného náklonu.
V prípade vrtuľníkov je dôležitá aj riadenie rotorov. Rotor musí byť v zákrute vyvážený, aby sa udržala rovnováha medzi vnútorným a vonkajším listom. To pomáha udržiavať stabilitu a efektívne zvládať zákruty.
Pri prelete zákrutou je tiež dôležité udržiavať správne vyváženie lietadla alebo vrtuľníka, aby sa zabránilo nežiaducemu nakloneniu alebo strate kontroly. Piloti musia mať dobrú predstavu o polohe lietadla alebo vrtuľníka v zákrute a prispôsobiť riadenie a výkon motorov podľa potreby.
Zákruty môžu byť rôzneho rádia a náročnosti v závislosti od typu lietadla, rýchlosti, náklonu a ďalších faktorov. Pre správne a bezpečné prelety zákrutami je nevyhnutná dostatočná odborná príprava a skúsenosti pilota.
Správne ovládanie lietadla alebo vrtuľníka v zákrutách je dôležité pre efektívne manévrovanie, navigáciu a bezpečnosť letu. Piloti musia byť schopní presne a plynule riadiť lietadlo alebo vrtuľník v zákrutách, pričom dodržiavajú potrebné letové parametre a bezpečnostné smernice.